A gyermekeknek nincsenek nagy igényeik saját szobájukkal kapcsolatban, mi szülők mégis gyakran „melléfogunk”. Márpedig az alkalmatlan, nem gyermeknek való és gyermekhez illő szobában nem lehet igazán gyermeknek lenni.
A gyerek attól gyerek, hogy játszik. Játszik, felfedez, mozog, próbálkozik, mesél, elképzel, örül.
Már egy korábbi cikkemben (itt) írtam arról, hogy a tanulósarkot miként érdemes kialakítani, de az iskolás gyermek nem csak tanul. Az iskolás gyermek játszik, és a játékot már a kortársaival képzeli el. A családi kapcsolatok oldódnak, mindinkább a másik gyerek lesz számukra az inger. Szobájuk ne csak tanulóhely legyen!
Amint beköltözünk valahová, azonnal kifüggesztjük névtáblánkat a bejárati ajtóra, a postaládánkra, és ezt nem csak azért tesszük, hogy a postás odataláljon a levelünkkel, hanem azért is, hogy ezzel is erősítsük az enyém-érzést.
Szerintem nincsen olyan ember, aki ne épített volna gyermekkorában bunkert. Jó volt beköltözni a kisasztal alá, melynek falait kiürült kartondobozokból, vagy takaróból készítettük, odabent pedig minden megvolt, amire csak egy kisgyermek vágyhat: kártya, társasjáték, puha párnák, nasi, és sok locsi-fecsi, nevetés. Bármilyen játék sokkal jobb volt odabent.
A bunkinak varázsa volt. Erősítette a tesókkal, barátokkal az összetartozást (és a szülőktől való elkülönülést, mert ők ehhez „nem értenek”, és ez most csak a miénk). Igaz, nem veszély elől menekültünk oda, hanem önszántunkból bújtunk be, de nagyon jó volt saját titkos terepet teremteni. Itt könnyebben találtunk közös témát, magunkról is többet árultunk el.
Az otthon kedves, meleg, támogató környezete után az első jelentősebb új helyszín az óvoda lesz gyermekünk számára. Új személyekkel (nevelőkkel és társakkal), épülettel és udvarral, tárgyakkal, játékokkal, szokásokkal, hagyományokkal ismerkedik meg, a felsoroltakhoz fűződő viszonya pedig befolyásolja majd kötődését, élményeit. Az, hogy gyermekünk szívesen jár-e óvodába (vagy más intézménybe) azt több tényező együttesen határozza meg, de a megfelelő, esztétikus fizikai, tárgyi környezet mindenképpen pozitív hatással van a felnőttek és a gyermekek közérzetére. A jó közérzet, a kellemes környezet pedig segíti a nevelési munkát, a gyermekek egészséges fejlődését, és a kötődést is.
Minden gyermeknek vannak kedvenc játékfigurái és játéktevékenységei, de a gyermek érzelmi-értelmi fejlődésével ezek folyamatosan változnak, kiegészülnek. Léteznek a játéknak olyan formái, amelyek a kisgyermeknél az őt körülvevő világ megismerésével párhuzamosan kezdenek megjelenni. Megfigyeli, kipróbálja azokat a tevékenységeket, melyeket a felnőttek végeznek: otthon, az utcán, munkahelyen, rendelőben vagy például egy étteremben. A játékok megválasztásával, és a szoba kialakításával mi is gazdagíthatjuk gyermekeink szerepjátékait.
Sok-sok aggodalommal, féltéssel jár a gyermeknevelés, de vannak olyan izgalmak, melyek talán tőlünk, szülőktől kissé túlzók, talán feleslegesek is. Kisgyermekes családokban már a gyerekszoba (és az egész otthon) kialakításakor felmerülnek a lehetséges veszélyforrások, baleseti lehetőségek, amelyeket szeretnénk elkerülni, kivédeni. Vagyonokat költünk el biztonsági zárakra, vakdugóra, él- és sarokvédőkre, melyek egy részét indokolt beszerezni, míg a másik feléről majd néhány hónap elteltével megállapíthatjuk: kár volt megvásárolni. Az egészséges aggódás, a figyelem nagyon fontos, de a túlóvás semmiképpen sem tesz jót a gyermek személyiségének. Találjuk meg az arany középutat! Lássunk néhány jó tanácsot!
Nyugovóra térni. Az egyik legszebb magyar kifejezés. Értelemmel használjuk, amikor kiejtjük? Hogyan lesz gyermekünknek nyugodt éjszakája? Lássunk 8 tippet!
Ami nekünk letisztult, szép, áttekinthető, helytakarékos szoba, az, könnyen lehet, hogy gyermekünknek egyhangú teret jelent. Észrevették, hogy amikor porszívózásnál, rendrakásnál eltologatjuk a bútorokat, egyből találnak gyermekeink valami érdekes zugot, ahová bebújhatnak? Nem véletlen. Az ő fantáziájukban ilyenkor alagutak és hidak épülnek, búvóhelyek alakulnak, ahová sárkány elől menekülnek, vagy éppen kismackóként barlangjukban ücsöröghetnek. Legyen biztonságos a szoba, de amikor tervezünk, tartsuk szem előtt gyermekeink kalandvágyát is! A kutató-kereső játék több képességét is fejleszti gyermekeinknek, ezt vegyük figyelembe a lakberendezésénél!
A lányok babáznak. Minden kislánynak van babája. De mire jó a babázás? Egyáltalán, miért „kell” babázni?
A babával való foglalatoskodás ősi és modern, szimbolikus és konkrét, játék és tanulás egyszerre. „A babák titkai megbonthatatlanul összefüggnek az emberek titkaival.” (Petzold, 2002)
Mik azok a cookiek?
A süti (eredeti nevén “cookie”) egy olyan kis adatcsomag, amit az internetes szolgáltatások a böngészőben tárolnak el. Ez rengeteg webes szolgáltatás működéséhez elengedhetetlen technológia, amit 1995 óta minden jelentősebb böngésző támogat.
Miért jók nekem?
Számtalan internetes szolgáltatás használata múlik a sütiken. Ennek segítségével tud például bejelentkezni vagy éppen személyre szabott tartalmat elérni a neten.
Copyright © 2012 - 2019
Tuti Szoba.
Minden jog fenntartva.