gyerekszoba - osztozkodásNem minden lakásban megoldható, hogy a testvéreknek külön kuckója legyen. Ilyenkor marad a „B” variáció, elosztani a szobát. De hogyan? Nem húzhatunk felezővonalat!? Mérnöki felezésre nincs szükség, de egy terv jól jöhet!


Emlékeim és tapasztalataim nekem is vannak: jó példái az „utólag minden megszépül” sztoriknak. Ikertestvéremmel volt közös szobám, melyet ketten használgattunk, de ő birtokolta. Tulajdonképpen ő mondta, hogy mit tegyünk a falra, hová tegyük a virágokat, milyen sorrendben pakoljuk a könyveket a polcainkon… Lenyitható asztalunk volt, én sokszor még szívesen rajzolgattam, bíbelődtem volna, őt viszont zavarta, panaszkodott, hogy nem fér el tőlem. Kamaszként az udvarlókat is az ő szobabeosztásai alapján fogadtuk. Mindig én voltam a magasabb, több kilogrammal nehezebb, de ő volt az „erősebb”. Én pedig megtanultam alkalmazkodni. Jól jött nekem főiskolásként, kollégiumban, ahol évente volt új lakótárs. Testvérem sosem volt albérletben, kollégiumban…

Most viszont én tervezek!!!

gyerekszoba bútorokEgy berendezett szoba, mint egység kell, hogy működjön: színeivel, a tér elrendezésével, fényeivel, hangulatával. Azonban a bútorok kiterjedésükkel jelentik a tömeget, ezért nagyon meghatározóak. Ki is nyithatják a teret, és el is rejthetik. Segíthetik mindennapi életünket, de akadályozhatnak is bennünket a közlekedésben, tevékenységünkben.

A kultúra is meghatározza a szabályokat. A japánok például üresen hagyják a szobák sarkait, mindent a szoba közepére helyeznek. A nyugati kultúrában viszont a fal mellé, és a sarkokat is kihasználva töltjük be a teret. Az amerikai típusú konyha sem régi keletű dolog nálunk, mégis, ma már sokan csak ilyet tudnak elképzelni otthonukban.

Milyen lakberendezési, pszichológiai és pedagógiai szabályokat alkalmazzunk a gyerekszoba kialakításánál?

A kamasz gyerekszobaGyakran találkozni a mondással: kis gyerek kis gond, nagy gyerek nagy gond! Amennyire lehet, a „gond” kifejezést űzzük el, inkább megoldásra váró feladatként közelítsünk kamasz gyermekünkkel kapcsolatos problémáinkra. Merthogy problémánk nekünk is van, és neki is. És nem biztos, hogy a miénk nagyobb.

Lássuk csak!
Azt tapasztaljuk, hogy kamasz gyermekünk iskolai teljesítménye romlik? Késve jár haza? Nem figyel ránk, de még felesel is? Kritizál bennünket? Rendetlen a szobája?

Bár nehéz ezekre a panaszokra türelemmel és megértéssel reagálni, mégis erre biztatnám Önöket! Lehet, hogy a tanulási, magatartás-béli problémák mögött is teljesen természetes pszichológiai folyamatok állnak!

Kamasz gyermekünk féknélkülisége, lázadása bosszantó lehet, de higgyük el, ő saját magában sokkal nehezebben viseli ezt az időszakot!

Hogyan segíthetjük a pszichológiai problémái megoldását a lakberendezéssel?

A kamasz gyermeknek 3 fontos feladata van, amiben nekünk is segíteni kell:

kép festés

 

Figyelték már gyermeküket, miközben valamin (rajzon, gyöngyökön, gyurmafigurán) szorgoskodtak kis ujjaik? Óriási energia-befektetéssel készül a mű. Bármiféle alkotási folyamat önmagában is örömet okoz, de a pozitív visszajelzés, a megerősítés, a szülő (óvónő, tanító) öröme, mosolya tovább fokozza ezt az élményt a gyermekben.

gyerekszobaGyermekünk igényei, kívánságai alapján elkészül a szuper gyerekszoba, ahol nap mint nap boldogan játszik. Szívesen fogadja a barátokat, a szomszéd gyerekeket, hogy nekik is megmutassa. Mindenki elégedett.

Aztán mi is vendégségbe megyünk, és gyermekünk lelkesedése a szomszéd kisgyerek szobája láttán az egekbe szökik. „Hú! Anya, nézd, milyen jó szobája van! Anya, én is ilyet szeretnék!” Tényleg olyan jó ez a szoba? Tényleg jobb, mint saját gyermekünk újonnan kialakított kuckója? Ne ijedjünk meg, nem!

én is itt lakom!

 

 

„Én is itt lakom!” Gyermekeink előszeretettel hangoztatják, ha esetleg valahonnan kitessékeljük őket, mert láb alatt vannak. És milyen igazuk van! Az otthon közös. Az otthon náluk is egybeforr egy ENYÉM-érzéssel. Van saját szobájuk, ahol ott vannak a saját bútoraik, játékaik, de amikor hazatérnek, amikor otthonukról beszélnek, az egész lakást említik. Mert pszichológiailag így él bennük…

 


Már nem csak ingyombingyom év eleji játék és beszélgetés, esetleg ismétlés van, hanem megkezdődik a tanulás, a gyakorlás, a házi feladatokkal való megküzdés az iskolákban – és otthon is. Sok esetben a legnagyobb gondunk, nekünk, szülőknek, hogy nagy iskolásunk le sem szeretne ülni, hogy tanuljon. Nincs kedve nekiállni a feladatoknak – a házi feladatok mennyiségétől és tartalmától függetlenül. Mit tegyünk?

lány gyerekszoba hercegnő ágyRendszeresen írok arról a tényről, hogy akkor érzi magát jól gyermekünk a saját szobájában, ha az ő igényeinek, kívánságainak figyelembe vételével van kialakítva. Kérdezzük meg, milyet szeretne, de azért irányítsuk is! A gyermek álmodja meg, a szülő terelje az álmokat józan határok közé! (Nem csak a költségek határaira gondoltam.)

Lássunk egy példát!

nincs megállásEgy saját példával indítanám, amit sokszor hallottam szüleimtől. Ikertestvérem és én (kétpetéjű ikrek vagyunk): míg ő minden zajra ugrott, én még csak fel sem néztem (az is felmerült, hogy esetleg hallássérült vagyok). Ő hamarább mászott, állt, lépegetett, én csak akkor, ha már ciki volt, hogy nagyon lemaradtam. Ő futóversenyre járt, én rajzversenyre. Közös szobánkat pedig főként ő birtokolta :-).

A gyerekek nem egyformák, még akkor sem, ha testvérek. Minden gyermek másként fejlődik, más a temperamentuma, mások a képességei, érdeklődése. Ezek pszichológiai szempontok, így nem szabad a gyerekszoba kialakításánál sem mindig ugyanazokat a szabályokat követni. Figyeljük, és ismerjük meg gyermekünket, és a szerint alakítsuk ki neki a tökéletes szobát!

Most azoknak próbálok segíteni, akiknek a gyermekük ingerkereső, örökmozgó típus.

 

babaszobaGyönyörű bababútor kollekciókkal lehet találkozni, de nem szükséges teljes bútorcsaládot vásárolnunk. A babából nagyon hamar izgő-mozgó kisgyermek lesz, és szemünk fénye jobban fog örülni egy átlátható, szellős, vidám szobának, mint egy szekrényekkel, komódokkal telepakolt helyiségnek.  Nézzük, a kisbaba alvókuckóját miként érdemes kialakítani!

feed-image rss

Weboldalunk cookie-kat használ.

Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. Információ

Rendben

Mik azok a cookiek?

A süti (eredeti nevén “cookie”) egy olyan kis adatcsomag, amit az internetes szolgáltatások a böngészőben tárolnak el. Ez rengeteg webes szolgáltatás működéséhez elengedhetetlen technológia, amit 1995 óta minden jelentősebb böngésző támogat.

Miért jók nekem?

Számtalan internetes szolgáltatás használata múlik a sütiken. Ennek segítségével tud például bejelentkezni vagy éppen személyre szabott tartalmat elérni a neten.

Copyright © 2012 - 2015
Tuti Szoba. Minden jog fenntartva.

Kapcsolat ÁSZF Adatvédelem