A kamasz gyerekszobaGyakran találkozni a mondással: kis gyerek kis gond, nagy gyerek nagy gond! Amennyire lehet, a „gond” kifejezést űzzük el, inkább megoldásra váró feladatként közelítsünk kamasz gyermekünkkel kapcsolatos problémáinkra. Merthogy problémánk nekünk is van, és neki is. És nem biztos, hogy a miénk nagyobb.

Lássuk csak!
Azt tapasztaljuk, hogy kamasz gyermekünk iskolai teljesítménye romlik? Késve jár haza? Nem figyel ránk, de még felesel is? Kritizál bennünket? Rendetlen a szobája?

Bár nehéz ezekre a panaszokra türelemmel és megértéssel reagálni, mégis erre biztatnám Önöket! Lehet, hogy a tanulási, magatartás-béli problémák mögött is teljesen természetes pszichológiai folyamatok állnak!

Kamasz gyermekünk féknélkülisége, lázadása bosszantó lehet, de higgyük el, ő saját magában sokkal nehezebben viseli ezt az időszakot!

Hogyan segíthetjük a pszichológiai problémái megoldását a lakberendezéssel?

A kamasz gyermeknek 3 fontos feladata van, amiben nekünk is segíteni kell:

1.Le kell válnia tőlünk, szülőktől – és új tárgyat kell keresni. Természetes folyamat, nem szabad gátolni őt. Neki sem egyszerű az önállóság, próbálkozik. Eddig volt kapaszkodója, most azonban törekszik az önállóságra – akár lázadással is. (Legyünk kéznél mindig, mert szüksége van ránk, még mindig mi vagyunk a kapaszkodó!)
2.Az identitás formálásának kezdete: az identitásfejlődés egész életen át tart, de maga az identitás formálás serdülőkorban veszi kezdetét – természetes krízisekkel (Erikson). Egy sehova se tartozást él meg: se gyerek, se felnőtt. Elveszítette gyermeki létét, próbálgatja magát, határait, a felnőtt-létet (társadalmi értékrend, családi értékrend, kortárs csoportok értékrendje: mind-mind pszichológiai vonatkozású problémák!). Hosszabb folyamat, míg körvonalazódik számára: mit szeretne ő a világban, és mit szeretne a világ tőle!
3.Nemi identitás kialakulása: szintén nem egyszerű a serdülő gyermeknek szembesülni azzal, hogy teste megváltozik (a fiúból férfi lesz, a lányból nő!), érdeklődik a szexualitás iránt, ugyanakkor bűntudata is van.

„Azt a belső, pszichodinamikai változást, amely az elzárkózó visszavonulásra indítja, egyben úgy éli át, mint külső, a környezetében bekövetkező változást. Ezért látja környezetét idegesítőnek, elviselhetetlennek vagy túlságosan érzelmesnek. Úgy tűnik számára, hogy minden és mindenki megváltozott. Ezért zárul be átmenetileg saját világába, ahol a külső változások illúzióját önmaga megértésének folyamatában tudja magyarázhatóvá tenni. Ez az önvédelmi visszavonulás az én hangsúlyozását vonja maga után.” (Bagdy, 1977)

A kamasz szoba sokszor ugyanolyan kaotikus, mint amilyen az ő lelki világa! Ajánljunk fel neki egy átalakítást (akkor legalább kicsit bejutunk oda), és alakítsunk ki neki egy „felnőttesebb szobát”. Lehet ez egy pszichológiai rítus is (bizonyos törzseknél ma is rítusokkal segítik a gyermeket a felnőtt-létbe), az új szobát pedig megünnepelheti egy bulival. Egy jó próba is lehet, hogy jobban megismerjük személyiségét, ő pedig felnőttként érezheti magát: válassza ki a fal színét, a bútorokat, a kiegészítőket! Legyen ő saját szobája lakberendezője! Árulkodni fog róla: még bizonytalan, keresgéli helyét a világban, vagy határozott elképzelése, ízlése van lakóterével, és mással kapcsolatban is (bár sokszor a serdülő még sztereotípiákba kapaszkodik, lehet, hogy nem saját személyiségét fogja tükrözni, hanem azét a csoportét, ahová tartozni szeretne – ami tetszeni fog a haveroknak). A szoba kialakítása közben pedig jókat lehet beszélgetni, amire máskor talán kevésbé van lehetőség. Kicsit munkára is neveljük, ha az átalakítást nem szakemberekre bízzuk, hanem ő is részt vesz benne.

A kamasz még tanul, tehát szüksége van tanuló sarokra. Serdülő gyermekünk sokat álmodozik, de azért ezt ne az íróasztalánál tegye! Ide lehetőség szerint ne tegye ki kedvenc együttesének vagy szerelmének fotóját! Legyen letisztult, egyszerű, csak a funkciónak feleljen meg: könyvek, füzetek, íróeszközök, lámpa, szék.

Egyre többször hív barátokat, barátnőket, ezért biztosítsunk megfelelő ülőhelyet. Mivel a kamaszok képtelenek nyugodtan ülni, lehet párna is, zsákfotel, fekvőfotel is erre a célra. Ilyen félig fekvő, félig ülő pozícióban olvasni, zenét hallgatni is szeretnek. Vagy aludni. A kamasz gyerek sokat pihen, alszik – és nem azért, mert lusta, hanem annyi minden történik testével, idegrendszerével, hormonjaival, hogy muszáj ezeket kipihenni. Szeret begubózni, elbújni a világ és szülei elől. Ágya legyen kuckós, védett helyen.


Legyen szekrény ruháinak, könyveinek, CD-gyűjteményeinek, amennyi feltétlenül szükséges. 

Az összhatás az ő ízlését tükrözze! Ilyenkor már az egyszerűség a fontos, érdemes kevés színnel, néhány árnyalattal tervezni. Nyugodtan kiteheti a posztereit, akkor is, ha mi borzongunk tőlük! Biztosítsuk számára a lehetőséget, hogy becsukhassa a szobája ajtaját, ha vendégei vannak, vagy saját gondolataival szeretne elvonulni. Növényekkel ne pakoljuk tele a szobáját, mert valószínű nem fogja lelkesen öntözni! Viszont kaphat már tévét, számítógépet, ami a kamaszkor előtt nem javasolt. A zenehallgatás és vendégjárás zajjal jár, tehát szobája legyen a mi ingerküszöbünk szerint kialakítva. Elég távol, hogy bírjuk, de olyan helyen, hogy lássuk a forgalmat: kik járnak hozzá!

Kamaszkorban számtalan veszélynek vannak kitéve a gyerekek, a szülő feladata, hogy már kisgyermekkortól kialakítsa a gyermekben az egészséges félelemérzetet (idegenekkel szemben, drogokkal kapcsolatban stb.). Legyenek határok! Elmehet bulizni, de kérdezzük meg, kivel, és meddig. Lehet, hogy késni fog, de mégis kapaszkodó a megbeszélt időpont. Igyekezzünk megismerni barátait! Beszéljünk vele a szexualitásról, de ne bűntudatot keltve, hanem tájékoztató jelleggel! Válaszoljunk kérdéseire őszintén!

A kamasz olyan, mint a kisgyerek, aki most kezdi felfedezni a világot: örül, hogy ügyesedik, és egyre többet tapasztal meg környezetéből, de szereti, ha van hová visszafutni, ha „töltésre” vágyik. Nekünk egy dolgunk van: legyünk számára elérhetők! Ha a lakberendezésben a kamasz gyermekre vonatkozó pszichológiai ismereteket is figyelembe vesszük, mi is segíthetjük saját otthonában identitásának kialakítását.

Laky J. Eszter

Weboldalunk cookie-kat használ.

Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. Információ

Rendben

Mik azok a cookiek?

A süti (eredeti nevén “cookie”) egy olyan kis adatcsomag, amit az internetes szolgáltatások a böngészőben tárolnak el. Ez rengeteg webes szolgáltatás működéséhez elengedhetetlen technológia, amit 1995 óta minden jelentősebb böngésző támogat.

Miért jók nekem?

Számtalan internetes szolgáltatás használata múlik a sütiken. Ennek segítségével tud például bejelentkezni vagy éppen személyre szabott tartalmat elérni a neten.

Copyright © 2012 - 2015
Tuti Szoba. Minden jog fenntartva.

Kapcsolat ÁSZF Adatvédelem